lørdag den 28. april 2012

Uno más

Hola!

Siden sidst har vi været lidt omrking. Efter vi kom tilbage til San José har vi været på nationalmuseet. Der er ikke så meget indianerkultur her i landet, fordi mayaerne mere bosatte sig oppe ved Mexico og Guatemala og derfor er de få ting, men har fundet af indiansk oprindelse udstillet på forskellige museer. Så i stedet for at tage ud og se nærmest ikke-eksisterende indianerruiner, tog vi på museum. Hele udstillingen var bygget kronologisk op efter landets historie med indianerne først og derefter europæernes ankomst og kolonisering. Tingene fra indianertiden bar meget præg af naturinspiration og var primært udformet i ler, guld og jade, som er en af de sten, der er størt forekomst af her i Costa Rica.
Selve museet er det gamle fort, der blev brugt til at disciplinere soldaterne i den costaricanske hær. Men efter deres lille borgerkrig, der varede 3 uger, og hvorefter en demokratisk regering kom til og militæret blev nedlagt. Da fortet nu ikke længere tjente noget formål blev det lavt om til nationalmuseum. Desværre blev der som udtryk for foragt for det gamle militære system smadret flere (flotte) dele af fortet. En skam rent kulturelt. Men der var stadig nogle rum, bl.a. fængslet, som består i dag, og som man kunne komme ned og se. På fængselsmurerne kunne man graffitti og skrift lavet af de indsatte fra den gang. Indsatte betød soldater, der skulle "disciplineres" eller politiske modstandere.
Næste dag var vi på shoppetur og i Sabana Parken og tullede lidt rundt og spiste lækker pecan pie. Mums! Om aftenen ville vi i den billige biograf og se "Espejito, Espejito" (den nye Snehvide film med Julia Roberts), men hvad vi ikke lige havde tjekket inden, var, at de snakkede synkroniseret spansk.. Spændende oplevelse! - men god film. Og så spiste vi karamelpopcorn, en ting som Maria vil savne.. Suk.. Julia not so much!
Shoppeturens højdepunkt var forresten to fantastisk glimrende neglelakker, som har gjort vores fingre til diskofingre! Viva la fiesta!
Tirsdag morgen satte vi os i en bus - igen, igen - og kørte mange, lange timer ned til den karibiske kyst. Vi skulle ned til rastakultur og krydret mad. Vi sov i den lille hyggelig by Cahuita, hvor vi tog i nationalparken, som ikke var så storslået som de andre, men mere som en lille strand-gåtur. Desværre havde vi ikke held med mange dyr, men det var en smuk natur. Vi gik under kamilletræer, der duftede sødt, og bagefter gik vi ind og fik "rice and beans", som ikke må forveksles med de normale ris og bønner (arroz y frijoles), da der i denne karibiske variation er kryderier og kokosmælk. Nos gusta. Vi fik os også en lækker drink af frisk lækker frugt.
Onsdag tog vi til Puerto Viejo og nød den afslappede stemning, som dog blev afbrudt af Champions League i fjernsynet, som var samlingspunkt for samtlige beboere i byen, og som stod helt ud på vejen for at følge med. Der lød et kollektivt brøl, hver gang nogen scorede! Vi gik i en masse små, hyggelige butikker og så på souvenirs og lokal kunst. Til frokost fik en god sandwich med bacon og en lækker chokoladetærte på den lille café "Bread and Chocolate". Senere fik vi os en mojito på en lille strandbar, hvor de spillede Natasja! Længe leve reggae.
Vi købte ind til lidt aftensmad og så tog vi hjem til Cahuita.
Torsdag stod vi tidligt op og gik en morgentur i nationalparken i håb om, at der var bedre mulighed for at spotte dyr. Desværre ikke, men det var en smuk morgen, der kun blev forstyrret af de mange lokale motionsløbere. Tænk at de gider i den varme..
Vi spiste en god omelet før vi tog tilbage til San José.

Vi havde indleveret vores vasketøj til vask på vores hostel, da vi ankom tirsdag, men det var anledning til et større skænderi torsdag morgen. Hostlet var ejet af en lille bestemt italiensk madame og hendes meget veltrænede, men noget femine søn, og dennes kæreste var rengøringshjælp hos dem. Pludselig hørte vi sætninger som: "Hvor er tøjet?", " Du havde det sidst!", "Nu flytter jeg, jeg har mit eget hus, så jeg behøver ikke være her mere!" og alt sammen i et rimelig skingert tonefald og med italiensk temperament. Vi forduftede lige så stille ind på værelset og var lidt bekymrede for, hvad der var sket med vores tøj.. Skænderiet foregik mellem mor og svigerdatter, og sønnen kom lidt forsigtigt med vores rene tøj i en pose. Tak!
Hvad vi troede, der blot var lidt frustration, der skulle lukkes ud, viste sig, at være anledning til, at rengøringspigen tog den samme bus som os mod San José. Gad vide hvad der mere skete...
Torsdag var vi igen i biffen, men denne gang så vi en engelsksproget film! "Vows of love" - supergod film, vi kan anbefale til alle.
Og i går gik turen mod den sidste stranddestination, Manuel Antonio, hvor vi nu har været i to dage. Det startede med at regne lidt i går, stille men det meste af dagen. Vi gik i poolen selvom det regnede, men det var rigtig hyggeligt og vandet var varmere end luften. Vi spillede kort med forskellige mennesker og lærte dem "500" og de lærte os "set back". Rigtig sjovt, men lidt svært. Vi bor på et hostel med en smuk, smuk udsigt, et hyggeligt fælleskøkken og en pool. Jeg har været her to gange før, men det her er helt sikkert det fedeste sted, jeg har boet. Jeg synes også det er superfedt at kunne vise Julia det her dejlige sted, selvom jeg har været her før.
I dag kom Ane, og det var bare SÅ godt at se hende! Ih, det bliver svært at "efterlade" hende hernede. Jeg kommer til at savne hende! Men efter at have snakket, nærmest i munden på hinanden, og få fortalt alt, hvad der er sket siden vi så hinanden for 2 uger siden, spiste vi noget lækkert og billigt frokost. En sød tysk pige, Judith, tog med os. Hun tog også med os ned på stranden efter frokost, hvor vi badede lidt, lå på stranden, læste bøger, slikkede sol (som kom frem bag skyerne!), smuttede op og købte lidt souvenirs og til sidst så vi en smuk, smuk solnedgang. Hold da op! Selvom solen gik ned bag bjergene, så vi kunne ikke se hele solnedgangen, men himlen lyste op i så amnge nuancer af rød med mørke skyer spredt.
I morgen tager vi i nationalparken og så smutter vi tilbage til San José og ser på vulkaner, vist nok :)

Ha det godt derhjemme alle sammen. Nu kommer vi snart hjem :)