mandag den 27. februar 2012

Som en tarzan gennem regnskoven!


Viiiild weekend!
Hvis I nogensinde har tænkt over hvordan det må føles at flyve som en fugl gennem luften, ganske fri og let, så skulle I tage at prøve canopy gennem tågeregnskoven i Monte Verde (det grønne bjerg).

Ane og jeg mødtes fredag eftermiddag med Tinus, den danske fyr, som jeg fulgtes med herned i flyet, og tog en 4-5 timers lang bustur op nord på mod Monte Verde og Santa Elena. Det skulle være et utroligt smukt område med tågeskov, fordi det ligger så højt, så regnskoven ligger i skyerne. Desuden er området også kendt for canopy, svævebane gennem regnskoven. Det er meget udbredt over det meste af Costa Rica, men det var her, at den første canopy blev bygget, og så er området bare helt fantastisk smukt! Ane og jeg havde aftalt, at vi skulle prøve canopy, men vi havde måske ikke tænkt det så meget igennem før vi havde booket turen, og så var der jo ikke nogen vej tilbage. Vi nåede at blive lidt mistænkelige, da vi kom derop og jeg havde også et mareridt om natten om at vi blev puttet i en båd og så kunne vi ellers passe os selv, men heldigvis var det en rigtig blød og sjov start, så vi var slet ikke nervøse. Der var forskellige stationer, som vi svævede i mellem på små hurtige ture og så var der tværs over dalen, hvor der har været mere end 100 meter ned, og hvor vi var nødt til at tage turen to og to for at have nok vægt, og dermed fart, til at komme over på den anden side. Da jeg prøvede det første gang gik vi i stå ca 1/4 fra endeplatformen, men så kom der bare lige en af dem, der arbejdede der ud efter os.
Men det kan simpelthen ikke beskrives med ord, hvordan det er at flyve gennem luften uden andet end en line at holde fast i og se hvordan skoven under én og omkring én suser forbi. Det er simpelthen fantastisk!
Udover de almindelige svævebaner var der to specielle; en tarzan swing og superman. Inden vi nåede der over var jeg mest bekymret for superman. Det er 1 kilometer lang line tværs over dalen i 150 meters højde og så hænger man som en fugl med armene spredt ud i stedet for at man ved de andre holder fast i snoren. Tarzan swing tænkte jeg bare ville blive sjovt. Men det viste sig at være lige omvendt; da vi nåede til Tarzan Swing viste det sig, at vi skulle hoppe ud fra en platform med en snor om livet, så vi kunne svinge lige som Tarzan. Da man først svingede var det utroligt smukt og morsomt, men at hoppe ud fra en meget høj platform og de få sekunder inden rebet strækkes ud og det føles som om man er i frit fald - puha! Det var godt at de skubbede mig ud, for ellers var jeg aldrig hoppet af mig selv.. Men da de få sekunder var overstået var det super sjovt! Da vi nåede superman-turen var det den sidste, der var tilbage og da var jeg blevet så vant til det, så det var bare sjovt :)


Det tog ca 2 timer, men de fløj (haha) afsted, så før vi så os om, var vi tilbage igen. Vi havde taget morgenturen fra halv otte til elleve, så vi havde masser af tid tilbage. Vi havde mødt en fyr fra Columbia, Sergio, en fyr fra Østrig, Felix og en svensker, Oskar,
så vi tog alle sammen på tur i tågeskoven, hvor vi vandrede afsted i 3 timer og så en masse skyer, et smukt vandfald, en gammel hængebro, en guldbille som Tinus fangede, og en masse mystiske, magiske, storslåede træer. Det er utroligt, som alt bare vokser sammen til et stort miksmaks i regnskoven og træerne er naturens små kunstværker i sig selv - increible! Det var som at gå tur i Star Wars, Ringenes Herre, Jurassic Park og Narnia til sammen.
Om aftenen tog vi i byen og drak fine frugt drinks og søndag plejede vi mine tømmermænd med lækker morgenmad og så tog vi bussen hjem igen til San José.
Oskar og Felix skulle have været med en tidlig morgenbus, men det nåede de ikke, så de tog bussen sammen med os, og da vi var for sent på den og kun kunne få stå-billetter var drengene så søde at bytte med os og give os deres sæder halvdelen af turen. Så var der heldigvis nogen, der stod af, så de også kunne få et sæde, så alt i alt var det ikke så slem en hjemtur, som jeg havde forventet.
Men, som opsummering, en fantastisk tur! Uhh, jeg glæder mig til næste weekends eventyr.
Ha det dejligt derhjemme :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar