søndag den 5. februar 2012

På museumstur i San José

I går var jeg på museumstur i San José. Da jeg bor i en forstad ca en halv time i bus fra downtown San José har jeg ikke rigtig været dernede og kigge mig omkring siden den første dag, da jeg var med min værtsfamilie dernede.
Det var rigtig dejligt at futte lidt rundt på egen hånd og finde ud af hvor tingene er på kortet og blive lidt stedkendt. Det er ulempen ved at være sammen med de lokale, for så bliver man bare taget med uden selv at få chancen for at finde ud af, hvad der er hvad og hvor det ligger.
Jeg startede på Guld Museet, hvor der var en stor samling af al det indianske guld, man har fundet gennem tiden. Det er utroligt som de har formået at lave små bitte pyntegenstande ud af guldet og så brugt det enten som betalingsmiddel eller som symbol på velstand. De lavede små forme, som de skar ud, og så smeltede guldet ned i og på den måde blev det lavet. Jeg var også på Jade Museet som har den største samling af smykker og fingurer lavet af jadesten. Disse genstande var skåret ud med forskellige redskaber, men begge værdifulde genstande blev lavet af særlige håndværkere og de havde status lige under høvdingen og shamanen, hvilket klart siger noget om den værdi disse genstande har haft. Det fik mig til at tænke på, at mennesker altid har haft en æstetisk sans, som ud fra hierakiet tydeligt viser, at det var vigtigere at omgive sig med smukke ting end at få mad, eftersom bønder og jægere var lavest i hierakiet. Men det var enormt spændende at se.
På Guld Museet var der desuden en udstilling af forskellige betalingsformer gennem tiden. De har både brugt kakao-kerner og kaffebønder og siden mønter; først pesos og så colones, som de bruger nu. Meget interessant at se mønter og sedler gennem tiden. De fortæller mere om samfundet end man lige tror med forskellige vigtige personer og afgrøder, dyr eller natur på mønter og sedler.
Jeg var også på Museet for Moderne Kunst med forskellige udstillinger fra forskellige latinamerikanske kunstnere. Det også rigtig interessant, men også en lille smule abstrakt. Museet ligger i en gammel likørfabrik og det var en meget elegant bygning og så kostede indgangen kun 5 kr - lige til at overkomme.
Efter museumsbesøgende drak jeg mig en milkshake med ananas og spiste en lækker chokoladekage - 28 kr i alt. Også lige til at overskue.
Jeg gik en god gåtur et stykke udenfor centrum hvor en stor park, La Sabana, ligger. Det er den gamle flyveplads, som er omdannet til en park nu med et stort stadion, en sø og en masse mennesker, der render rundt og dyrker sport af den ene eller den anden art. Der er nogle utroligt smukke træer, hvor barken falder af og inden under er den nye bark i flere forskellige farver. Jeg så dem også, da jeg var på Hawaii og der kaldte de dem regnbue-træer.

Omrking kl 4 tog jeg bussen tilbage til mit nordlige område af byen for at tage til en kristen punk-rock koncert med en fætter fra familien. Der var en udendørs scene foran hans universitet, hvor hans band spillede. Der var ikke så mange mennesker, fordi vejret var lidt trist, men det var meget sjovt at se. Vi afsluttede dagen med at tage i biffen og se Hollywoods version af "Mænd der hader kvinder" (18 kr for billetten) Den var faktisk slet ikke så dårlig og Hollywood-agtig, som jeg havde frygtet. Den levede meget godt op til den originale version, så hvis I ikke har set den endnu, kan den godt anbefales.

I dag regner jeg med at gå en tur op til det lokale "feria", et marked med masser af frugt og alting, og se mig lidt omkring. I eftermiddag skal jeg - måske - til noget kunst festival i La Sabana Parken, og i aften er jeg inviteret til ægte amerikansk NFL-finale med burgere og alting. Francisco, nevøen fra New York, tager hjem på tirsdag og New York er i finalen, så hvis de vinder kan han lige nå hjem og se paraden til ære for holdet. Ikke at han holder med dem, men jeg kunne forestille mig, at det var meget sjovt at se.

Og så - meget sent i aften kommer Ane! Og jeg glæder mig helt vildt meget til at se hende!!

Ha det godt derhjemme og nyd sneen, selvom den er kold :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar