lørdag den 18. februar 2012

Grøn øl og sprogmix

Så gik der endnu en uge. Tænk som tiden flyver! Jeg har nu været halvdelen af tiden på plejehjemmet, 6 uger, så jeg har tilsvarende 6 uger tilbage og efter det har jeg 5 uger til at rejse rundt. Så lang tid, også alligevel, tiden flyver!
Jeg har besluttet mig for at tage et smut forbi New York på vej hjem for at besøge Rodolfo og hans nevøer dér i 10 dage inden jeg vender næsen helt hjem. Det bliver helt vildt fedt med New York! Jeg skal bo hos dem, så jeg skal kun betale for at lave sjove ting, så det er dejligt. Jeg vil være hjeme d 18 maj i følge planen, og så d 21 skal jeg til Istanbul med min mor. Jeg glæder mig super meget til Istanbul! Men det bliver lige fra det ene til andet, men pyt, jeg skal have det maksimale ud af min tur. Og bare jeg lige når hjem og får sagt hej, så går det nok ;)

Ane skal være her i en uge til her hos mig og så tager hun til Cartago, men der er ikke langt til Cartago, så jeg regner med at vi kommer til at se en masse til hinanden alligevel, selvom hun tager derned.
I går, fredag, var Ane, jeg og den anden frivillige fra plejehjemmet, Sophia fra Tyskland, med nogle ticos, altså lokale, i byen. Juan Carlos arbejder sammen med os på plejehjemmet fordi man som universitetsstuderende her skal arbejde et vist antal timer frivilligt, og det gør han så lige for tiden på plejehjemmet. Han var så sød at invitere os i byen med hans venner. De kendte hinanden fra en udvekslingstur i USA, så de snakkede alle sammen godt engelsk. En af dem havde en svensk pige boende, som skal starte samtidig med Ane på børnehjemmet i Cartago - lidt sjovt. Hun boede her fra hun var 9 måneder til hun var 6 år, så hun er her også for at besøge venner fra den gang og få snakket lidt spansk. Hun skal rejse samtidig med mig, så måske kan vi mødes og rejse lidt sammen, hvis det er muligt til den tid. Hun var i hvert fald rigtig sød.
Vi startede med en lille førfest hjemme hos Juan Carlos i en lidt pænere, nybygget del af San José - sikke et hus! Ingen huller, ingen lappeløsninger, et smukt, stilet og elegant hus selv efter danske standarder var det lidt af en villa. Det kom lidt bag på os, at der også findes den slags huse. Selvom der var flot og lækkert er det nu nok meget godt, at jeg ikke bor i sådan et slags hus, for så tror jeg ikke, at jeg ville føle, at jeg var kommet til et fattigere land. Det er godt med et lidt anderledes hus, for ellers ville det jo være som derhjemme. Men det var sjovt at se!
Bagefter tog vi i byen og der skulle vi prøve en specialitet, som de har hernede - øl tilsat farve og smag! Vi fik med lemon, som var den mest anbefalelsværdige. Det var vist en måde at slippe for at drikke øl på, for det smagte ikke af øl og lignede det heller ikke - men det var sjovt at prøve.

I dag har Ane og jeg været et smut i San José for at se os lidt om - blandt andet efter frimærker, som viste sig at være noget nær umuligt. Vi fandt i hvert fald ikke nogen. Så postkort må I vente lidt med..
Men! Vi var inde på et museum i Sabana parken, som er den gamle flyveplads og selve lufthavnen er nu lavet om til et museum. Der var en udstilling med en costaricansk kunster, Otto Aipuy, som var virkelig interessant. Hans billeder var ikke særlig ens, så det var sjovt at se de mange forskellige former for malerier og kunststykker han havde lavet.

I morgen er det Avril, den næstmindstes, fødselsdag. Det bliver meget hyggeligt tror jeg :) Hun fylder 4 mener jeg, og Ane og jeg har købt en Hello Kitty kuglepen og et kort til hende - 8 kr i alt. Lige til at overse. Men det er også en balancegang, for hvis vi køber noget alt for dyrt eller alt for fint, så er vi lidt bange for at de bliver uvenner over det, når de andre ikke får noget. Desuden er det jo også tanken, der tæller :)

Jeg håber I har det godt derhjemme! Trine sendte mig lige et smukt billede af Roskilde på facebook - det så flot ud, nyd det ;) Pas på jer selv og hinanden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar