søndag den 22. januar 2012

La playa!

Det har været en fantastisk weekend! Endelig fik jeg lov til at se "det rigtige" Costa Rica, da jeg tog med mine værtsforældre og de to sobrinos (nevøer) og deres mor lidt rundt i landet. Fredag havde jeg fået fri fra arbejde og vi tog op til en hytte i nærheden af en vulkan. Da jeg ikke forstår alt, troede jeg, at vi skulle op til en vulkan, men det viste sig, at vi ikke skulle op til vulkanen, men bare til hytten tæt på. Men det var også helt fint. Jeg har stadig masser af tid til at se på vulkaner :) En  kusine ejede en hytte langt oppe áf bjergskråningerne af vulkanen, og det sidste stykke var vi nødt til at gå fordi vejen var for dårlig, for stejl og bilen for tung til at komme derop, hvis vi var i den. Men så fik vi jo set lidt af naturen :)

Hytten var primært lavet til at tage op og meditere og bede, så der var kristne budskaber over det hele og en hytte specielt lavet til gudstjenester og en lille pool, der blev fyldt op af et vandløb fra vulkanen til at døbe folk i. De er katolikker hernede og der er mange, der går meget op i deres religion. Hvis jeg skulle have en spirituel hytte tror jeg nu også jeg ville vælge at anbringe den dér. Man kunne se ud over hele dalen og næsten røre skyerne fordi vi var så højt oppe. Simpelthen fantatisk!
Vi nøjedes dog med at grille og gå tur i naturen og se os lidt omkring :)

Om aftenen tog vi ud til nogle varme kilder på et hotel, hvor der var en pool placeret direkte under udspringet af en af de varme kilder. Det var næsten kogende helt henne ved udspringet, mens resten af vandet var dejligt tempereret. Der var en sten i midten som jeg legede den lille havfrue på :)


Da vi var færdige ved de varme kilder tog vi hjem til nogle fætre og kusiner og spillede poker. Jeg vandt ikke noget som helst, men jeg tabte heller ikke og det var faktisk rigtig sjovt.

Lørdag tog vi til stranden! Juhuuu.. 2 timers kørsel gennem landet på nye, men etspors "motorveje". Vi diskuterede meget om det kunne kaldes en motorvej, for det lignede mest af alt bare en stor vej, og når der kun er et spor, er det altså heller ikke motorvejsagtigt. Og der cyklede et par stykker ude i nødsporet. Jeg kørte med en den ene nevø fra New York, Pedro eller Papin, som alle kalder ham, og da vi begge kommer fra lande med højere levestandarder end Costa Rica kunne vi kun blive enige om, at der er en ting eller to, som man kunne forbedre - bl.a. vejene. På vejen var vi også forbi Puente de Crocodillos, som er en høj bro indover et floddelta, hvor en masse krokodiller holder til. På afstand er de meget fascinerende, men jeg er nu alligevel glad for, at jeg ikke så demn up close.Og så kom vi til stranden! Selvom det tog lidt tid at komme derud, så var det al besværet værd! Dios mio, stranden var det rene paradis! Med bjerge til begge sider lå den som en lille bugt ind, så vandet var helt stille og der var en masse fugle, der lignede pelikaner. Ubeskriveligt smukt! Vi havde købt kokosnødder, som vi drak kokosmælken af med sugerør og mango og tørret ananas - det kunne ikke blive bedre.
Jeg som den eneste blegfis havde medbragt faktor 30 solcreme og var godt forberedt på solen, mens min negrito familie havde glemt deres, så de lånte min. De var vist ikke lige vant til faktor 30, for de tog bare en ordentlig klat og smurte i hovedet, hvorefter de var helt hvide. Høhø..

Vi sprang i vandet og lå dasede i laang tid mens vi drømte om en tur på vandski. Bagefter kravlede vi en tur rundt på en masse smukke klipper og kom om den anden strand, som lå på den anden side af klipperne. Det var godt jeg havde to store mænd til at bære mig rundt på klipperne, for vandet var rimelig vildt og jeg blev ved med at glide. Men det var en smuk, smuk tur!

Slutningen på min lørdag blev min første costaricanske bytur sammen med den ene nevø, Papin, som skulle med flyet næste morgen, så han blev bare oppe hele natten. Han skulle hjem til sne i New York - ikke lige det han drømte om, men det var der jo desværre ikke noget at gøre ved. Den anden nevø, Francisco bestemte sig for at blive to uger mere, så jeg har stadig lidt engelsktalende selskab :)

Så alt i alt en helt fantatisk weekend med oplevelser i særklasse. Så tror jeg godt lige jeg kan klare en uge til i det kaotiske San José.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar